Teatavasti võetakse paljudes maailma riikides laevanduse valdkonna ja teiste laevavedude ja reisijateveoga seotud majandusharude arendamiseks erinevaid maksudega stimuleerimisega meetmeid. Reeglina kasutatakse tonnaažitasu ettevõtte kasumimaksu asemel laevade juhtimise ettevõtete / laevaomanike jaoks ja soodustusi meeskonnaliikmete töötasude maksustamises (kuni vabastamiseni välja).
Veel hiljuti kohaldati Eestis selliste ettevõtete ja meeskondade tulu suhtes standardlähenemist: kasumimaks (kasumi väljavõtmise korral) oli 20%, tulumaks 20% ja sotsiaalmaks 33%.
Ilmselt selline poliitika ei aidanud kaasa valdkonna arengule ja Eesti jäi aina enam maha teistest mereriikidest – konkurentidest, kes kasutasid maksustimuleerimise meetodeid ühel või teisel määral. Nende seas Küpros, Malta, Kreeka ja mõned teised. Lõpuks algatas Eesti valitsus 2018. aastal seadusemuudatused meretransporti tulude ja meeskonnaliikmete tulude maksustamise liberaliseerimiseks.
Muudeti kümmet seadusakti, sh laeva lipuõiguse ja laevaregistrite seadust ning tulumaksuseadust.
Maksustamise erikorra kohaldamine eelloetletud tulude suhtes on nn riigiabi Euroopa Liidu toimimise lepingu § 107 mõistes ja vajab Euroopa Komisjoni heakskiitu. Euroopa Komisjon kiitis 16. detsembril 2019. a heaks Eesti poolt pakutud skeemi laevanduse toetamiseks.
Seetõttu jõustuvad 01.07.2020 olulised seadusemuudatused sh tulumaksuseaduses.
Need muudatused lihtsustavad Eesti lipu all seilavate laevade kandmist laevapereta prahitud laevade registrisse ja kehtestavad erimaksurežiimi (tonnaažitasu) teatud tingimustele vastavate laevade suhtes.
Uut režiimi kohaldatakse 500 GT veeväljasurvega laevade suhtes, mida kasutatakse rahvusvahelistes merekaubavedudes ja osaliselt reisijateveol.
Maksustamise tonnaažilise korra kohaselt arvestatakse ettevõtte maksukohustust ettevõtte kasutuses oleva laeva puhta veeväljasurve alusel ja see ei sõltu ettevõtte poolt saadud kasumi suurusest.
Muudatused puudutavad ka laevapere liikmeid. Kõik Eesti laevapere liikmed saavad ligipääsu riikliku tervisekindlustuse süsteemile, sh need, kes töötavad võõra riigi lipu all ja kellel siiani selline ligipääs puudus.
Eesti laevanduse konkurentsivõime suurendamiseks on tonnaažitasu kohaldamise tingimustele vastavatel laevadel töötavate laevapere liikmete tulumaks on 0%.